EPD: Az EU Parlament megnöveli a nyomást a műhold-üzemeltető Eutelsat vállalatra

Az NTDTV kínai adó Ázsia felé való sugárzására figyelmeztetés
 

Strasbourg (epd). Az Európa Parlament megnövelte a nyomást a műhold-üzemeltető Eutelsat vállalatra, hogy hagyja a rezsimkritikus kínai nyelvű NTDTV Ázsiába való kisugárzását szatellitjén keresztül. Az Európa Parlament január 14-i határozatában felszólította az EU bizottságot és az EU államokat, hogy „tegyék meg a szükségszerű lépéseket”, hogy az 2008. június 17-én félbeszakított sugárzást helyreállítsák. A cenzúrázatlan információáramlást támogatni kell, hangzott el.

A határozat többek között Thomas Mann (a német kereszténydemokrata párttól) és Helga Trüpel (a zöldek pártjától) EU-képviselő indítványozásának köszönhetően jött létre. A New York-i székhelyű kínai nyelvű NTD-tv (New Tang Dynasty) június 16-ig az W5 Eutelsat-műholdon keresztül sugározta adását Ázsiába és saját statisztikájuk szerint Kínában 100 millióan nézték az adót (epd 56/08). A kínai kormány ellenzi a programot és kritizálja azt, hogy az NDT tv-nél a Kínában betiltott Fálun Gong gyakorló dolgoznak.

NTD-TV és a Riporterek Határok Nélkül szervezete szemrehányást tett az Eutelsat vállalatnak, hogy az adó sugárzását politikai okokból szakította meg. A gyanút megerősíti az a telefonbeszélgetés is, melyet a Riporterek Határok Nélkül szervezet egyik újságírója folytatott, kormányképviselőnek álcázva, egy Eutelsat munkatárssal Pekingben. Ebben a beszélgetésben a munkatárs azt mondta, hogy az NTD tv lezárása egy „szívesség” volt Kína felé. Az Eutelsat már régóta igyekszik állami megbízást szerezni Kínából.

Az Eutelsat január 15-én megerősítette egy nyilatkozatában, hogy technikai okok miatt nem sugározzák ki az NTD tv adását Ázsia felé. A W5 műhold ponyvatetője sérült meg, ezért nem elég a műhold energiája a privát adók sugárzására. A műholdat kizárólag csak „professzionális szolgáltatások” - mint pl. adatátvitel – számára tartják fenn Európa számára, valamint a közel-Kelet számára is, állítják. Ezenkívül az Eutelsat vállalatnak nem áll rendelkezésére semminemű kapacitás az ázsiai területek számára és a W5 műhold hibáját érintő vállalatok számára már összeállított az Eutelsat egy listát, melyen választható nagyobb kapacitású műholdas vállalat szerepel.

Az Eutelsat vállalat továbbá kijelentette, hogy az NTD tv-adó Európába való sugárzását továbbra is a Hot Bird műholdon keresztül biztosítja. Kinyilvánította azt is, hogy a vállalat diszkrimizáció-mentesen minden adót kisugároz, mely minden releváns nemzeti szabályzati előíráshoz és nemzetközi megállapodáshoz tartja magát.

Az NTD tv-adó január 15-én azt a vádat szegezte a vállalathoz, hogy politikai okok miatt nem sugározza az Eutelsat az adót Ázsia felé. Az Európa Parlament határozata tehát nem csak az NTD tv-adó támogatása, hanem általánosan a sajtószabadság támogatása. A határozat avval vádolja a kommunista rezsimet Kínában, hogy megvesztegeti a nyugati vállalatokat pénzügyi úron. A tv-adó tárgyalást kíván folytatni az Eutelsat vállalattal, közölte az adó. D

Trüpel, Európa képviselő kijelentette, hogy szívesen látná, hogy az Európa Parlament többségi szavazattal elfogadná az írásos határozatot, melyet több kévviselővel együtt nyújtott be. „Azt követeljük az Eutelsat vállalattól, hogy azonnal engedje tovább az NTD tv-adó sugárzását Ázsia felé” - mondta Trüpel. Jelenleg csak néhány kínai nézheti az NTD tv adásait interneten keresztül. Ezt meg kell változtatni: „A sajtószabadság Kína demokratizálásának alapelőfeltétele, és ez csak belülről jöhet, a kínai lakosság szívéből”. hen

epd medien Nr. 5 2009. január 21.